اهمیت تمیزی و بهداشت در آشپزخانه صنعتی

seo 1402/01/17
اهمیت تمیزی و بهداشت در آشپزخانه صنعتی

یکی از ویژگی های هر رستوران، تمیزی و رعایت دستورالعمل های بهداشتی است. در صورت رعایت باعث افزایش کیفیت خدمات و آیین نامه های وزارت بهداشت می شود. با ما همراه باشید تا در مورد اهمیت تمیزی و بهداشت در آشپزخانه صنعتی صحبت کنیم.

رعایت بهداشت و نظافت یکی از عواملی است که در اولویت تمامی کار ها بوده و باعث تاثیر گذاری آن در در خدمت رسانی به مشتریان و رضایت آن ها می شود. امروز قصد داریم به چالش های نظافتی و اهمیت آن در رستوران ها بپردازیم. اگر جدیداً تلاش به بازگشایی رستوران دارید، برای بررسی اهمیت تمیزی و بهداشت در آشپزخانه صنعتی، این مقاله را مطالعه نمایید.

اهمیت نظافت رستوران

اهمیت نظافت رستوران

صنعت رستوران یکی از صنایع پولساز است اما عدم توجه به نظافت در کسب و کار شما باعث شکست در فعالیت خود می شود که یکی از مهم ترین فاکتورها برای جلب توجه مشتریان و کیفیت غذا، رعایت نظافت در بخش‌ های مختلف رستوران است. اگر قصد خرید انواع تجهیزات صنعتی برای آشپزخانه های صنعتی و رستوران ها دارید، می توانید برای مشاهده محصولات و استعلام قیمت ها به سایت بازرگانی رحیم زاده مراجعه نمایید.

مشکلات نظافت رستوران ها

یکی از بزرگ ترین چالش های هر رستوران رعایت مسائل بهداشتی و نظافت در رستوران ها است. این عامل حائز اهمیت بوده و به دلیل شلوغی بخش‌ های مختلف رستوران باید به صورت مداوم نظافت شود. از تمیزی کف آشپزخانه گرفته تا سرد خانه ها و قسمت های پذیرایی از مشتریان، جزء موارد مهم در نظافت آشپزخانه محسوب می شود. هر آشپزخانه باید مسئول نظافت داشته و به صورت مداوم اقدام به تمیزی بخش های رستوران نماید.

بخش های مهم نظافت در آشپزخانه صنعتی

بخش هایی از رستوران و آشپزخانه صنعتی باید به صورت روزانه بررسی شده و نظافت شود. در ادامه به بخش های مهم نظافتی در آشپزخانه صنعتی می پردازیم. ضدعفونی سطوح آماده سازی، تمیز کردن سینک و ماشین ظرفشویی، شستشوی حوله ها، دستمال ها و لباس کار کارکنان، تمیزی سطوح انبار و سردخانه ها، ضدعفونی اتاق زباله و سطل های زباله، تمیز کردن دستگاه های مصرفی، تمیزی دیوار ها و اجاق گاز اهمیت بسیار بالایی دارد.

تمامی ظروف پس از استفاده باید شستشو داده شده و کثیف در بخشی از آشپزخانه وجود نداشته باشد. وجود کثیفی باعث ایجاد آلودگی و بیماری های مختلف در آشپزخانه می شود. در ادامه به اهمیت تمیزی و بهداشت در آشپزخانه صنعتی می پردازیم.

بهداشت فردی در آشپزخانه صنعتی

کارکنان آشپزخانه صنعتی در کنار هم فعالیت می نمایند. در صورت عدم نظافت یکی از کارکنان باعث ایجاد آلودگی در غذا و سایر کارکنان می شود. پس از تمیز نگهداشتن اعضای بدن استفاده از دستکش، لباس کار مناسب و کاور در زمان آشپزی و دسترسی به انواع غذا ها اهمیت بسیار بالایی دارد.

در کنار آن کارکنان باید به صورت مداوم دست ها و صورت خود را شستشو داده و تمام نکات بارز بهداشتی در آشپزخانه صنعتی را رعایت نمایند تا از ایجاد آلودگی و بیماری ها جلوگیری شود.

بهداشت فردی در آشپزخانه صنعتی

بهداشت غذایی

یکی دیگر از مسائل بهداشتی، رعایت نکات مربوط به بهداشت غذا ها و مواد اولیه است. تمامی مواد اولیه باید قبل از استفاده شستشو داده شده و از بروز آلودگی در غذا جلوگیری شود. اگر قصد خرید تجهیزات صنعتی آشپزخانه مانند دستگاه چرخ گوشت، دستگاه سوسیس پرکن ، انواع تجهیزات بسته بندی و تجهیزات آماده سازی دارید، می توانید از مجموعه بازرگانی رحیم زاده تهیه نمایید. در ادامه به اهمیت تمیزی و بهداشت در آشپزخانه صنعتی می پردازیم

ضد عفونی محیط آشپزخانه صنعتی

در کنار رعایت بهداشت فردی و مواد غذایی باید اقدام به ضدعفونی آشپزخانه نمایید. آلودگی و جرم های بسیاری از طریق هوا یا مسائل دیگر وارد آشپزخانه شده که قابل دید و پاک سازی نمی باشد. این آلودگی می توان از طریق ضدعفونی محیط تجهیزات و بخش های مختلف آشپزخانه از ایجاد آلودگی یا انتقال آن به مواد غذایی و کارکنان آشپزخانه جلوگیری کرد.

استفاده از سیستم تهویه مناسب

استفاده از سیستم تهویه اصولی و استاندارد در آشپزخانه های صنعتی باعث تهویه و خروج بو و مواد مختلف شده و برای کسانی که در مدت طولانی در آشپزخانه هستند، از ایجاد بیماری جلوگیری می‌ کند. پس وجود سیستم تهویه اهمیت بسیاری در رستوران داشته و یکی از موارد حائز اهمیت تلقی می شود.

بدون دیدگاه