نحوه تعویض تیغه دستگاه استخوان بر

seo 1402/10/02
دستگاه استخوان بر

نحوه تعویض تیغ دستگاه استخوان بر به چه شکلی است؟ دستگاه استخوان بر از مهم ترین تجهیزات در آشپزخانه‌ های صنعتی و مکان‌ هایی مانند فروشگاه‌ های پروتئینی یا قصابی‌ ها می‌ باشد که می‌ تواند با سرعت و قدرت بالایی تکه‌ های بزرگ گوشت و استخوان را برش دهد، چون دارای تیغه‌ های بسیار با دوام، استحکام و برنده‌ ای است که به آسانی این کار را انجام می‌ دهد. این تیغه‌ ها معمولاً پس از مدتی کند شده و نیاز به تعویض پیدا می‌ کنند که باید با احتیاط آن را تعویض کنید. در این مقاله نحوه تعویض تیغ دستگاه استخوان بر را بررسی می‌ کنیم.

نحوه تعویض تیغ دستگاه استخوان بر

گفتیم که دستگاه استخوان بر مانند دستگاه برش و قطعه بندی گوشت یا دستگاه همبرگر زن اتوماتیک در آشپزخانه‌ های صنعتی مورد استفاده قرار می‌ گیرد و به دفعات بالا جهت پخت و پز از آن استفاده می‌ شود، چون برش دادن قطعات گوشت و استخوان‌ ها از مهم‌ ترین و اصلی‌ ترین کارها در این مکان‌ها می‌ باشد. به همین دلیل است که به علت استفاده مکرر گاهی تیغه دستگاه کند و یا خراب شده و نیاز به تعویض پیدا می‌ کند که باید با دقت انجام شود. دستگاه‌ های استخوان بر قصابی به طور معمول دو فلکه دارند که یکی از آنها ثابت بوده و به موتور اتصال دارد و فلکه دیگر متحرک است و جهت باز و بسته کردن تیغه‌ ها و بالانس کردن فلکه‌ ها به کار برده می‌ شود.

برای آنکه به آسانی بتوانید تیغ اره استخوان بر را تعویض کنید حتماً باید فلکه متحرک کمی آزاد شود، سپس مراحل زیر را به ترتیب برای این کار انجام دهید:

مراحل تعویض تیغ اره استخوان بر:

  1. درب را به آرامی باز کنید
  2. یک فلکه کششی در قسمت بالای اره قرار دارد که باید آن را شل کنید. این کار موجب می‌ شود پولی به قسمت پایین کشیده شده و موجب آزاد شدن تیغه خواهد شد.
  3. حتماً از همان ابتدای کار دستکش بپوشید و با احتیاط کامل کار تعویض تیغه را انجام دهید، چون باید بتوانید تیغه را از هر دو سمت پولی جدا کرده و به آرامی آن را خارج کنید.
  4. پس از جدا کردن تیغ اره کهنه، تیغ اره جدید را در جای آن قرار دهید. دقت داشته باشید که جهت دندانه‌ ها حتماً باید رو به پایین باشد و تیغ اره بتواند به درستی از قسمت میانی شیار تیغه و تمیز کننده عبور کند.
  5. حال باید فلکه کششی پولی را محکم کنید تا در جایگاه خودش قرار بگیرد، این فلکه حتماً باید تا خط قرمز آن محکم شود.
  6. پولی متحرک بالا را در جهت عقربه‌ های ساعت بچرخانید تا تیغ اره به طرز صحیح و درستی در جای خودش قرار بگیرد.
  7. حال می‌ توانید در را ببندید و آن را به آرامی قفل کنید.

خرید دستگاه استخوان بر

نکات مهم در خصوص تعویض تیغ

برای تعویض کردن تیغه در انواع دستگاه‌ ها و تجهیزات آشپزخانه‌ های صنعتی مانند تیغ در انواع دستگاه همبرگر زن اتوماتیک یا دستگاه برش و قطعه‌ بندی گوشت به چند نکته ذکر شده در زیر توجه داشته باشید:

پیش از آن که کار را شروع کنید، از دستکش استفاده کنید.

درپوش پلاستیکی را حتماً با استفاده کردن از یک پیچ گوشتی و مهره‌ ای که پیچ تنظیم پولی را قفل کرده است، نیاز به شل کردن دارد که باید با آچار شماره ۱۳ این کار را انجام دهید. وقتی پولی در قسمت بالا و پایین دستگاه در یک راستا قرار بگیرند، نشان دهنده این است که تیغه به درستی تنظیم شده است.در پایان نیز باید مهره قفل کننده پیچ دستگاه را محکم ببندید.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله نحوه تعویض کردن تیغ اره در دستگاه استخوان بر را بررسی کردیم. دستگاه استخوان بر نیز مانند دیگر دستگاه‌ ها و تجهیزات مهم در آشپزخانه‌ های صنعتی از جمله دستگاه همبرگر زن اتوماتیک یا دستگاه برش و قطعه بندی گوشت نیاز به نگه داری و تعویض تیغه دارد که باید با آن آشنایی داشته باشید. در هنگام خرید این نوع دستگاه‌ ها از جمله خرید چرخ گوشت صنعتی اطلاعات لازم در خصوص تعویض کردن تیغه در داخل دفترچه ذکر شده است. در سایت امگا مینروا نیز بیش تر با این موضوع آشنا شوید.

بدون دیدگاه