نحوه عملکرد دستگاه‌ های یخ ساز و تاثیر آن ها بر کیفیت یخ

seo 1402/07/16
دستگاه های یخساز و دستگاه‌ های یخگیر

نحوه عملکرد دستگاه‌ های یخ ساز چگونه است؟ تأثیر آن‌ ها بر کیفیت یخ چیست؟ یخسازها وسیله‌ های بسیار پرکاربرد هستند که توانایی تولید یخ به مقدار بالا در را در مدت زمان کوتاه دارند، بنابراین هیچ نیازی نیست که برای استفاده از یخ مورد نظر از فریزر یخچال استفاده کنید. یخسازها به دو صورت خانگی و صنعتی وجود دارند که از انواع یخسازهای صنعتی در هتل‌ها، رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها و غیره استفاده می‌کنند. کیفیت این دستگاه‌ها بر روی کیفیت یخ تولیدی تاثیر بسزایی دارد. به همین دلیل در این مقاله نحوه عملکرد دستگاه‌ های یخ ساز و تاثیر آنها بر کیفیت یخ را بررسی می‌ کنیم. شما برای خرید دستگاه یخساز نیز می توانید به سایت بازرگانی رحیم زاده مراجعه نمایید.

نحوه عملکرد دستگاه‌ های یخ ساز و تاثیر آن ها بر کیفیت یخ

گفتیم که یخسازها به دو صورت خانگی و صنعتی وجود دارند که نوع صنعتی آن در مکان‌هایی مانند رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها، هتل‌ها، مراکز عرضه محصولات پروتئینی، بتن سازی، سردخانه فروش مستقیم یخ و غیره استفاده می‌شود. در منازل نیز استفاده کردن از چنین وسیله‌های پرکاربردی موجب می‌شود که هیچ نیازی به استفاده از فریزر یخچال نباشد، چون در بیشتر مواقع فریزر یخچال قدرت و توانایی تولید یخ به مقدار انبوه را ندارد و زمان زیادی لازم است که شما بتوانید یخ مصرفی خود را از فریزر به دست بیاورید که در چنین حالتی استفاده از یخچال‌های فریزر برای رستوران‌ها، صنایع مختلف و مغازه‌ها مقرون به صرفه نیست. اما یخ سازهای صنعتی چنین مشکلی را برطرف کرده‌اند. این یخ سازها انواع مختلفی دارند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  1. یخساز قالبی
  2. یخساز پولکی
  3. یخ ساز حبه‌ای

البته شیوه کار و تولید یخ در تمامی آنها تقریباً مشابه با یکدیگر است.

یخسازها از قسمت‌هایی مانند کندانسور، کمپرسور، فن و گاز مبرد، اواپراتور تشکیل شده‌اند. فن، گاز مورد نیاز را در داخل یخسازها به گردش درمی‌آورد و موجب یخ بستن آب خواهد شد. شیوه سرد شدن و سپس یخ زدن آب در آنها نیز مشابه با یخچال‌های فریزر خانگی است و تنها تفاوت آنها در این است که کمپرسور به کار رفته در یخسار قوی‌تر است و با سرعت بالاتری آب را سرد و در نهایت نیز یخ را به وجود می‌آورد.

گاز مبرد در این سیستم توسط کمپرسور فشرده شده و سپس داغ می‌شود. این گاز به قسمت کندانسور انتقال پیدا می کند. کندانسور در بخش بیرونی یخ ساز قرار گرفته است و کار تبدیل کردن گاز مبرد به مایع را انجام می‌دهد. این کار به وسیله فن‌هایی انجام می‌شود که در پشت کندانسور تعبیه شده‌اند.

وقتی گاز در این قسمت سرد و تبدیل به مایع شد، در نهایت توسط شیر انبساط به قسمت اواپراتور وارد خواهد شد. شیر انبساط به صورت اسپری این مایع را به قسمت اواپراتور وارد می‌کند و در نهایت نیز دمای گاز مبرد را کاهش می‌دهد. اواپراتور در نزدیک آب و در قسمت داخلی یخ ساز قرار دارد. این گاز سرد گرمای آب را گرفته و آن را کاملاً خنک می‌ کند، سپس گاز گرم شده مجدد به داخل کمپرسور برمی‌گردد و یک بار دیگر پروسه سرماسازی از ابتدا شروع می‌ شود. این کار تا آنجایی تکرار خواهد شد تا آب در داخل مخزن به یخ تبدیل شود.

نحوه عملکرد دستگاه‌ های یخ ساز و تاثیر آن ها بر کیفیت یخ

تاثیر یخ ساز بر کیفیت یخ‌ های تولید شده

یک یخ ساز خوب باید بتواند در مدت زمان کوتاه مقدار انبوه یخ را با کیفیت بالا تولید کند. در واقع هدف از استفاده یخسازها برخلاف انواع یخچال فریزرها تولید یخ در زمان کوتاه و در انبوه بالا می‌ باشد. یکی از قسمت‌ های بسیار مهمی که تاثیر بسزایی بر کیفیت یخ‌های تولیدی دارد قسمت موتور آن است. اگر موتور اورجینال و با کیفیت باشد یخ تولیدی نیز به مقدار زیاد و با کیفیت خواهد بود، علاوه بر آنکه کیفیت موتور طول عمر یخ ساز را نیز بالا برده و هزینه‌ های تعمیر و نگهداری جانبی آن را کاهش می‌دهد.

جمع‌ بندی

در این مقاله نحوه عملکرد دستگاه‌ های یخ ساز و تاثیر آن ها بر کیفیت یخ را بررسی کردیم. در واقع یک یخساز خوب و با کیفیت می‌تواند یخ تولیدی با کیفیتی را ارائه دهد و اگر یخساز از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، قطعاً یخ‌های تولیدی علاوه بر آنکه کیفیت کافی را ندارند، در کوتاه مدت نیز از بین خواهند رفت. در سایت omegaminerva.ir بیشتر با نحوه عملکرد دستگاه‌ های یخ‌ساز و تاثیر آنها بر کیفیت یخ آشنا شوید.همچنین شما برای خرید دستگاه همبرگر زن اتوماتیک ، دستگاه سلفون کش ، خرید دستگاه بسته بندی وکیوم و غیره نیز می توانید به بازرگانی رحیم زاده مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه