چیدمان تجهیزات آشپزخانه صنعتی

seo 1401/12/20
چیدمان تجهیزات آشپزخانه صنعتی

اگر قصد راه‌اندازی یک آشپزخانه صنعتی یا رستوران را دارید، توجه به یکسری از نکات به شما کمک کرده تا در نهایت چیدمان آشپزخانه صنعتی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. در ادامه با ما باشید تا اطلاعات دقیق را در این زمینه به شما ارائه دهیم.چیدمان درست وسایل سبب شده تا بتوان از آن‌ها استفاده نهایت استفاده را داشت و درعین‌ حال نیز از به‌ هم ریختن آشپزخانه جلوگیری کرد. در صورتی ‌که هر یک از اجزای آشپزخانه را به شکل تصادفی و غیراصولی بچینید، هر یک از این اجزا می‌تواند مانعی جدی برای افرادی باشند که در آشپزخانه کار می‌کنند. در آشپزخانه‌های صنعتی و با طراحی ضعیف، کارکنان همواره باید نگران برخورد با وسایل مختلف بود درنتیجه تمرکز کافی را برای انجام کارهای خود نخواهند داشت. در این مقاله قصد داریم تا به ‌طور کامل نکات کلیدی را در مورد چچیدمان تجهیزات آشپزخانه صنعتی به شما ارائه  دهیم.

انواع چیدمان چیدمان تجهیزات آشپزخانه صنعتی

حال که تا حدودی با اهمیت چیدمان تجهیزات آشپزخانه صنعتی آشنا شدید، می‌خواهیم چند نمونه انواع انواع چیدمان آشپزخانه را به شما معرفی کنیم تا بتوانیم بر اساس استاندارد آشپزخانه صنعتی خود هر یک از آن‌ ها را به کار ببرید.

چیدمان خطی

چیدمان آشپزخانه خطی یکی از انواع چیدمان آشپزخانه رستوران به حساب آمده که متشکل از یک ردیف و یک جزیره مرکزی از این چیدمان به شکل ردیفی از آماده‌سازی غذا آغاز شده و در آخر نیز در آیتم سرو به پایان می‌رسد. به‌ کارگیری این نوع چیدمان در آشپزخانه و سبب شده تا بتوانید یک نوع غذا را چندین ‌بار سرو کنید. معمولاً این نوع چیدمان برای رستوران‌هایی که منوی محدودی دارند و مناسب خواهد بود. به‌ طور مثال  پیتزا فروشی‌هایی که به مدل‌های مختلف از پیتزا را سرو می‌کنند می‌توانند از چیدمان خطی در آشپزخانه خود استفاده نمایند.

 چیدمان جزیره

یکی دیگر از پرطرف‌دارترین مدل‌های چیدمان آشپزخانه چیدمان جزیره بود که با یک حلقه آغاز شده و یک ایستگاه آماده ‌سازی و پخت در بخش مرکزی آشپزخانه وجود دارد. به‌ طور مثال در یک آشپزخانه می‌توان واحد انبار، ایستگاه شستشو و واحد آماده‌ سازی غذا را در اطراف قرارداد.

باید تجهیزات مربوط به پخت‌وپز را نیز در مرکز آشپزخانه گذاشت. این مدل چیدمان آشپزخانه درحقیقت یک مرکز فرماندهی دارد که می‌تواند ارتباطی را میان کارکنان و سرآشپزان برقرار کند. چیدمان مدل جزیره برای آشپزخانه هایی مناسب بوده که دارای فضای بزرگی است. درحقیقت مدل چیدمان جزیره هیچ مانعی برای کارکنان ایجاد نکرده و آن‌ها می‌توانند بدون دخالت دست تمام کارهای آشپزی را انجام دهند.

 چیدمان بلوکی

چیدمان بلوک یک نوع چیدمان آشپزخانه صنعتی بوده که برای تمامی کارهایی که در آشپزخانه صورت می‌گیرد یا هر نوع غذایی که در آن‌جا پخت می‌شود، قسمت مجزایی دارد. به ‌طور مثال یک رستوران می‌تواند دارای ایستگاه سوپ، سالاد، گوشت، سرخ کردنی و ایستگاه پخت باشد. چیدمان بلوکی سبب مرتب ماندن آشپزخانه شده و می‌توان در این فضا انواع مختلف غذا را به‌راحتی سرو کرد. در چنین شرایطی شما می‌توانید برای هر یک از ایستگاه‌ها یک آشپز جدا را استخدام کنید تا همه کارها را از مرحله اول تا آخر انجام دهد. این چیدمان برای رستوران‌هایی که منوی بسیار متنوعی داشته و تعداد پرسنل آن‌ها زیاد است، بهترین انتخاب ممکن خواهد بود.

معمولاً رستوران‌ها، هتل‌ها و آشپزخانه‌های کترینگ از چیدمان بلوکی استفاده می‌کنند.

چیدمان تجهیزات آشپزخانه صنعتی گالی

یکی دیگر از انواع چیدمان تجهیزات آشپزخانه صنعتیچیدمان گالی بود که تمامی تجهیزات ایستگاه‌ها و تجهیزات در محیط آشپزخانه هستند. تجهیزات در یک محیط بسیار تنگ در دو ردیف به شکل موازی روبروی یکدیگر قرار می‌گیرند. درصورتی‌که فضای کمی برای آشپزی خانه‌ دارید، استفاده از چیدمان گالی انتخاب مناسبی برای شما می باشد.

چیدمان آشپزخانه اپن

چیدمان آشپزخانه اپن این امکان را به مشتریان فراهم کرده تا بتوانند هم‌زمان نحوه‌ی آماده‌سازی غذا را توسط آشپز مشاهده کنند. به‌ منظور حفظ سلامت مشتریان لازم است وسایل آشپزی گرم را تا حد امکان از مشتعل دور نگه دارید. همچنین ساختن یک پارتیشن شیشه‌ای بین قسمت سرویس دهی و نشیمن مهمان نیز می‌تواند برای آشپزخانه اپن بسیار مناسب بوده و سبب افزایش ایمنی شود.

5 بخش مهم در چیدمان آشپزخانه صنعتی

پیش ‌از این‌ که برای طراحی و چیدمان آشپزخانه صنعتی اقدام کنید، باید حتماً با ۵ بخش مهم آشپزخانه رستوران آشنا شوید. این ۵ قسمت عبارت‌اند از:

  • بخش ذخیره‌سازی
  • ایستگاه شستشو
  • آماده‌سازی غذا
  • واحد پخت ‌و پز
  • محله سرویس دهی

به ‌منظور خرید انواع تجهیزات آشپزخانه صنعتی و نظیر خرید دستگاه خلال کن ، دستگاه بیفتک زن ، سوسیس پرکن و… می‌توانید به فروشگاه رحیم‌زاده مراجعه کنید.

بدون دیدگاه